الاثنين، 19 أغسطس 2013

تجليات ادبيه 6


وحدها الاماكن هي التي تؤثر في الذاكره ، ربما معرفتك لشخصيه او اثنين ، ثلاثه و اكثر من ذلك تهريج ، ثلاثه تبقي الذاكره عليهم و تمسح الباقي ، امامك في كل مكان ، اثناء نومك و داخل احلامك ، خلال تناولك الطعام و قيادتك للسياره في محاوله منهن لأنزالك تحت عجلات ترله سائقها نائم ، تتمايل اشكالهن مع دخان شيشه فاخره فوق رصيف علي كرسي بلاستيك اخضر و طاوله بها فنجان قهوه و كوب ماء

ادرك حقيقه امور كثير مبكرا فبدأ اكبر من هيئته بعشرون عاما ، تتكرر امامه مشاهد كثيره مع اشخاص لا يعرفهم و يعرفهم ، لن ينصح احد و يجنبه لبس الخازوق فامتعه تجربه ألمه كفيله بعدم جلوسه علي اي كرسي طوال حياته ، من يري الصوره يعتقد انه خسر كل جولاته لكن الشيطان يكمن بالتفاصيل ، ضحكه عاليه يصدرها في النهايه و بعدها ينكسر بداخله شئ ، اعتقد انه اصلحه بأمير ثمنه جنيه و ربع

لا تخلو علاقه من وجع القلب ، هذه المره لم يكن السبب ، بداخله فقط حس المغامره ، لن يفعل كما فعل عمر الشريف للفوز بفاتن حمامه ولا يعيش دلال سعاد حسني في قمه مجدها ، و لن يكون اول من ركب البيجو في السبعينات ، ابتاعده عن الناس كان الشئ الوحيد الصحيح الذي فعله ، طفل صغير يمكن ان يخرب عليك عزلتك ، فما بالك بفتاه صارخه الانوثه

بداخل مجتمع متطفل و فضولي و يعشق النميمه بطبعه يجب عليك ان تنعزل و تبني الاسوار و تكهرب جرس الباب ، اللعنه علي امثالكم لا يستحقون الحياه ، فقط نكتفي برفع شعار المرحله متسائلا : اذا كانت الدنيا مسرح كبير ، فأين يجلس المشاهدون ؟!

هناك 8 تعليقات:

  1. مجموعه مشاعر ملهاش علاقه ببعض , او احداث مختلفه !

    ردحذف
  2. أنا مش فاهمة الكلام نفسه أو الأحداث أو المشاعر
    مش فاهمة العربي نفسه يعني :)
    إطلع برة وعيك و إقرا الكلام بوعي أي حد من الشارع و شوف هيفهم إيه

    ردحذف
  3. لو قرأتها بوعى اى حد فى الشارع مش هفهم حاجه , هى عباره عن اشارات لحوادث او حاجات خصلت فى ال 4 سنين اللى فاتوا !

    ردحذف
  4. أنا فاهماك جداً
    فاهمة أنك أكتسبت وعي مختلف
    أنا حسيت حاجات كتير وانا بقراها
    بس فهمت إيه من العربي
    ولا جملة
    أدي المقالة دي لنجيب محفوظ مش هيفهمها بس هيحسها بالحاسة الأدبية إلي عنده
    أنت مش متخيل أنا فاهماك قد إيه ... غير إني بتعامل مع ناس شبهك كتير و في منهم بيحتاجوا علاج
    أنا نفسي عديت بده بس مجاتليش الجرئة إني أنشر الي كتبته زي ما هو كنت حاسة ان في حد هيفهم الكلام و كان عميق لدرجة مرعبة فَـ خفت
    أنت جدع :)
    هدور على حاجة من الأيام دي و أبعتهالك علشان تفهم قصدي بس الي فاكراه إني أستنيت أهدى و كتبتهم تاني بالوعي الطبيعي .. بس هدور
    عموماً أنا باروح كل يوم أرجّع عالورق و أنقله عالمدونة و أنام D:

    ردحذف
  5. التجليات دى كنت بنزلها ع الفيس بوك و كان بيشوفها 460 بنى ادم و كانت بتجيب عدد مرعب من الايك عليها بس محدش كان بيعلق عليهم , غالبا مش فاهميم بردو :D

    ردحذف
  6. D: شفت بقى
    احساسها عالي بس العربي لزيز في غموضه

    ردحذف